– Försäljningsvillkor –

Generellt

Köp i vår e-handel styrs av nedanstående standardvillkor för konsumentköp av produkter över internet. Med konsumentköp menas här sälj av vara till konsument som inte huvudsakligen handlar som en del av en affärsverksamhet, och när säljaren agerar genom affärsverksamhet med försäljning av varor över internet. Försäljning till konsumenter regleras bland annat i konsumentköplagen och ångerrättslagen.

Avtal

Avtalet mellan köpare och säljare består av den information som säljaren lämnar om köpet i e-handelns beställningsverktyg (inklusive information om produkten, mängd, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), eventuell direkt korrespondens mellan parterna (till exempel e-post) och dessa försäljningsvillkor. Om informationen säljaren ger om köpet skiljer sig mellan beställningsverktyg i e-handeln, direkt korrespondens mellan parterna och försäljningsvillkoren går direkt korrespondens mellan parterna och informationen i beställningsverktyget före försäljningsvillkoren, så länge det inte strider mot bindande lagstiftning.

Priser

Priserna, som anges i e-handeln, inkluderar moms om inte köparen väljer att visa priserna utan moms eller är registrerad som användare från ett land utanför Sverige. Information om de totala kostnader köparen ska betala, inklusive alla avgifter och leveranskostnader samt specifikation av de enskilda delarna i totalpriset, anges i beställningsverktyget innan köpet genomförs.

Obs: Eventuella rabatter gäller inte på produkter som redan har specialerbjudanden eller är på rea.

Ingå avtal

Avtalet är bindande för båda parter när säljaren tar emot köparens order. En part är dock inte bunden av avtalet om det förekommit skriv- eller faktafel från säljaren i beställningsverktyget i e-handeln eller i köparens beställning, och motparten inte insåg eller borde ha insett att ett sådant fel fanns.

Orderbekräftelse

Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post direkt efter att köpet har genomförts. Det rekommenderas att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen beträffande antal, produkttyp, pris osv. Är det något som inte stämmer bör köparen ta kontakt med oss så snart som möjligt.

Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickas från säljaren till köparen. Om köparen använder kredit- eller betalkort vid betalningen kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställning.

Ett kreditkort är ett betalkort där avräkningen för köpet sker efteråt genom att långivaren (kreditkortsföretaget) skickar kortinnehavaren en faktura med krav på betalning. Ett betalkort är ett kort som är kopplat till ett insättningskonto. Använder du betalkortet innebär det att ditt konto debiteras och beloppet överförs till betalningsmottagarens konto.

Bankkort via Quickpay

Du betalar säkert med ditt vanliga bankkort eller kreditkort från Visa eller Mastercard hos oss. Betalning sker direkt via vår partner Quickpay som är en av världens största betalningsförmedlare för nätbutiker. Information om ditt betalkort lagras aldrig på servern för Smokepins.se, den krypteras och skickas direkt till Quickpays strikt övervakade servrar, där den enbart används för att genomföra betalningen.

Vid betalning med kreditkort gäller lagen om kreditköp.

Klarna. Köp nu betala senare.

Betala nu – Kort eller bankbetalning

Med kort eller bankbetalning kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt.

Du kan ansluta ditt kort och bankkonto till Klarna första gången du handlar, eller göra det i förväg i Klarna-appen.

Klarna döljer din information, så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.

1. Kort

Betala med valfritt kort. Pengarna dras direkt i samband med köpet.

2. Konto

Klarna konto är betalningsalternativet för dig som vill bestämma själv hur mycket du vill betala varje månad. Du får alltid hem dina varor innan du betalar, och har möjlighet att samla alla dina köp på ett och samma konto. Det innebär bara en faktura oavsett hur många köp du gör med Klarna konto i de butiker Klarna samarbetar med.

Fördelar med att handla på konto:

  • Du får hem varorna innan du betalar.
  • Du behöver inte uppge kontoinformation.
  • Alla köp samlas på en och samma faktura.
  • Köp nu – betala i slutet av nästa månad.
  • Du kan när som helst betala hela beloppet.

3. Faktura

Köp nu – betala efter leverans med Klarna faktura. Smokepins erbjuder nu ett samarbete med Klarna så att du kan handla dina produkter på faktura – säkert och enkelt. Du behöver aldrig uppge kortinformation och du betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Fördelar med att handla på faktura:

  • Du får hem varorna innan du betalar.
  • Alltid 14 dagars betalningsfrist.
  • Du behöver aldrig uppge kortinformation.
  • 14 dagars ångerrätt i enlighet med Smokepins ångerrättspolicy.
  • Du kan ladda ner din faktura på klarna.se.
  • Möjlighet att delbetala.

När du väljer Klarna som betallösning kan en kreditupplysning utföras. Om en kreditupplysning görs får du en kopia på detta till din e-post.

Personuppgifter behandlas i enlighet med personuppgiftslagen. Klarna hanterar personlig information för att utföra kundanalyser, identifieringar, kreditbedömningar och marknadsföring. Ditt personnummer är ditt kundnummer hos Klarna.

Allmänna villkor hittar du här: https://online.klarna.com/pdf/account_terms_SE.pdf

Standardiserad europeisk information om konsumentkrediter hittar du här: https://online.klarna.com/pdf/consumer_credit_info_SE.pdf

Kontaktinformation till Klarnas kundtjänst: https://www.klarna.com/se/kundservice/

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Leverans

Leverans av varan sker på det sätt, till den plats och vid den tid som anges i beställningsverktyget i e-handeln. Säljaren ska se till att varorna skickas till köparen på lämpligt sätt och på de villkor som vanligtvis gäller för den typen av transport. Destinationen för paketet är köparens adress om inte annat avtalats mellan parterna.

Ansvar för varan
Ansvaret för varan övergår till köparen när den är mottagen i enlighet med avtalet. Om leveransen kommit fram och köparen inte tar emot paketet enligt avtal har köparen fortfarande ansvar för förlust eller skada.

Fri frakt på order över 799 kronor
Den fasta fraktkostnaden för köp via Smokepins.se är 59 kronor. Om du handlar för mer än 799 kronor bjuder vi på frakten. När du beställer via Smokepins.se kommer paketet hem till dig inom 4–7 arbetsdagar. Priserna gäller endast för konsumentköp. Är du grossist? Kontakta info@smokepins.se.

Leverans
Om din beställning kommer in till oss innan 12:00 skickas varorna normalt sett samma dag. Vanligtvis har du paketet 4–7 arbetsdagar efter att din beställning har registrerats, beroende på var i landet du bor.

Obs: Under perioden 12–23 december förlängs leveranstiden med upp till 2 arbetsdagar, det betyder att vi inte kan garantera att order som tas emot efter 16 december kommer fram före julafton. För att säkerställa att du får din leverans före jul, beställ senast den 16 december innan 12:00.

Paketspårning
I det e-postmeddelande du får från oss när beställningen har behandlats hittar du paketets fraktnummer och direktspårningslänk för spårning via https://www.postnord.dk/varktojer/track-trace

Slutsåld vara
Skulle en vara mot förmodan vara slutsåld, kommer du normalt att meddelas via e-post innan din beställning genomförs. Om den slutsålda varan inte förväntas komma in till lager inom rimlig tid (2-3 dagar), skickas beställningen direkt ändå och den slutsålda varan krediteras, om inte annat överenskommits.

Hur skickar jag tillbaka ett paket till Smokepins?
Om du vill skicka tillbaka ett paket till Smokepins, är det viktigt att du kontaktar oss via e-post med information om din beställning så att vi kan hitta dig i vårt system. Vi skickar ett e-postmeddelande med information om hur du ska skicka paketet. Pengarna sätts tillbaka när vi fått varorna.

Ångerrätt

Köparen kan ångra köpet av varan i enlighet med bestämmelserna i ångerrättslagen. Ångerrätt innebär att köparen kan returnera varan till säljaren utan anledning, även om det inte är något fel på den och även om den inte levererats. Köparen måste meddela säljaren inom 14 dagar efter det att varan mottagits om man avser att använda ångerrätten. Köparen meddelar säljaren skriftligen via e-post till info@smokepins.se om denne avser använda ångerrätten.

Köparen ska utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar efter att ha meddelat säljaren om sitt bruk av ångerrätten, skicka tillbaka varan eller överlämna den till säljaren, om inte säljaren har erbjudit sig att hämta varan.

Om inte annat uttryckligen överenskommits med köparen ska återbetalningen ske med samma betalmedel som köparen använde vid köpet. Köparen ska inte betala någon avgift till följd av återbetalningen.

Vid mottagandet av returnerade varor återbetalar säljaren hela orderbeloppet minus 59 kronor för fraktkostnader.

Returkostnader betalas av köparen, såvida inte säljaren har brutit mot avtalet.

Köparen bör returnera varan till säljaren i originalförpackningen om detta är möjligt.

Undersökning av varan

När köparen tar emot varan rekommenderas det att han eller hon i rimlig omfattning undersöker om den stämmer överens med beställning, om den har blivit skadad under transporten, eller om den har defekter. Om varan inte stämmer överens med beställningen eller har defekter måste köparen meddela säljaren vid reklamation, j fr. försäljningsvillkorens klausul om ”Reklamation vid fel och försening.”

Reklamation vid fel och försening

Om det är något fel på varan måste köparen inom rimlig tid efter att han eller hon upptäckt felet, meddela säljaren att han eller hon kommer att åberopa reklamationsrätt. Reklamationer måste göras senast två år efter att köparen mottagit varan. Vid förseningar vid leverans måste fordringar göras inom rimlig tid efter att leveranstiden gått och varan inte är levererad. Görs detta senare än två månader efter att ordern är skickad, kan köparen inte kräva återbetalning.

Har du frågor?

Kontakta oss eller läs våra FAQs (Vanliga frågor).